عطر، ماده‌ای خوشبو که بیش‌تر وقت‌ها همراه ماست و این رایحه دلپذیر به گونه‌ای با زندگی روزمره ما عجین شده که خیلی اوقات فراموش می‌کنیم تا چه اندازه ضروری و مهم است. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که اگر عطرهای نامناسبی را انتخاب کنیم، تاثیر نامطلوبی را در بر خواهند داشت.

اهمیت استفاده از عطرهای خوشبوکننده

استفاده از عطرها برای درمان، ایجاد احساسات خوب و بهبود روابط زناشویی مفید کاربرد دارد. حس بویایی بر روی بخش راست مغز بدن انسان که عواطف، حافظه و خلاقیت را کنترل می‌کند تاثیر مثبت دارد. امروزه از آروماتراپی روغن‌های معطر و رایحه آن برای درمان مشکلات فیزیکی و عاطفی و ایجاد تعادل هورمونی بدن استفاده می‌شود. نظریه‌ی آروماتراپی بیان می‌کند که استفاده از اسانس‌های اساسی به تقویت سیستم ایمنی بدن هنگام استنشاق کمک می‌کند. بوی‌های شیرین نیز بر خلق‌وخوی افراد تأثیر می‌گذارند و می‌توانند به عنوان یک نوع روان درمانی مورد استفاده قرار بگیرند. از این رو لازم است تا اطلاعات درست و کاملی راجع به عطرها و انواع آن داشته باشیم تا با انتخاب عطر مناسب تاثیر مطلوبی بر اطرافیان‌مان داشته باشیم.

عطرها از چه موادی تهیه می شوند؟

عطرها معمولا از گل، گیاهان دارویی، میوه، چوب، ریشه‌ی گیاهان، رزین، گل صدف، برگ تشکیل می شوند. همچنین، از موادی مانند الکل، مواد پتروشیمی، ذغال سنگ و کوارتزهای زغال سنگ نیز استفاده می‌شود. بعضی از گیاهان مانند لیلی دره، روغن‌های طبیعی تولید نمی کنند. در واقع، تنها حدود دو هزار از دویست‌وپنجاه هزار گونه شناخته‌شده گیاهان گل‌دار دارای این اسانس هستند. بنابراین، مواد شیمیایی مصنوعی باید به کار برده شوند تا بوی مواد غیر روغنی ایجاد شود.

چرا عطری یکسان در افراد مختلف رایحه‌ ای متفاوت ایجاد می کند؟

اگر تا به حال از عطر شخص دیگری لذت برده‌اید و سپس از آن برای خودتان استفاده کرده و متوجه شدید که بوی متفاوتی ایجاد کرد، بدانید که شما تنها نیستید. یک مبنای علمی برای این رفتار عجیب عطر وجود دارد. در حالی که عطر معطر ممکن است همان اسانس‌‌‌ها را داشه باشد، شیمی بدن هر فردی می تواند به شدت بر روی چگونگی واکنش عطر بر بدن و پوست تاثیر بگذارد. هورمون‌ها نیز می‌توانند در مورد نحوه عملکرد عطر روی بدن به گونه‌ای متفاوت رفتار کنند. رژیم‌های غذایی نیز می‌توانند بر روی بوی عطر تاثیر بگذارند. بنابراین بوی یک عطر یکسان بر روی افراد مختلف متفاوت عمل می کند. به همین سبب، لازم است تا عطری را که همگونی بیشتری با شیمی بدن شما دارد را انتخاب کنید.

آشنایی با غلظت و ماندگاری عطرها قبل از خرید

انواع مختلفی از عطرها با غلظت‌های متفاوت وجود دارند که شناخت آنها به ما کمک می‌کند تا عطر مناسب و با غلظت لازم را انتخاب کنیم.

اکستریت یا پرفیوم

این نوع عطرها دارای بالاترین میزان غلظت هستند و حدود شش تا هشت ساعت ماندگاری دارند.

ادوپرفیوم

 ادوپرفیوم به طور کلی دارای غلظتی بین 15٪ تا 20٪ است.  به طور متوسط، ادوپرفیوم حدود چهار تا پنج ساعت ماندگاری دارد و معمولا ارزان‌تر از عطر خالص است.

ادو تویلت

ادو تویلت دارای غلظتی بین 5٪ تا 15٪ است. این نوع خوشبوکننده معمولا ارزان‌تر است و یکی از محبوب‌ترین انواع است. ماندگاری ادو تویلت به طور معمول برای سه تا چهار ساعت است.

تست، قبل از خرید عطر

پوست ما کد منحصر به فردی از هورمون‌هایی دارد که بسته به شیمی بدن ما، می‌توانند بوی عطر را تغییر دهند. به همین علت است که شما ممکن است یک نوع عطر را بر روی دو فرد به دو صورت مختلف استشمام کنید. بهتر است قبل از خرید عطر، مقدار کمی از عطر را بر روی مچ دست خود اسپری کنید، چند لحظه منتظر بمانید و سپس بوی پوست راتست کنید. در نهایت، در صورت رضایت اقدام به خرید عطر مناسب خود کنید.

 

نکات استفاده از عطر و ادکلن وجود دارد که دانستن آنها هم جالب خواهد بود هم مفید و مؤثر برای استفاده بهینه از عطر.

 

1- مرطوب کردن محلی که می‌خواهید عطر بزنید.

مرطوب کردن قبل از عطر زدن یک امر ضروری است.

قبل از استفاده از هر نوع عطر، لوسیون یا کرم موردعلاقه خود را بگیرید و به‌درستی محل را مرطوب کنید.

هنگامی‌که عطر روی پوست مرطوب قرار می‌گیرد به خوبی پخش می‌شود و پوست مرطوب مدت‌زمان بیشتری رایحه را حفظ می‌کند.

اگر لوسیون یا کرم ندارید، می‌توانید پنبه یا دستمالی را خیس کرده و بر روی محلی که می‌خواهید عطر بزنید بکشید. بخصوص مرطوب کردن زیر گردن بسیار مؤثر است.

2- عطر را بر روی موهای خود نزنید.

عطر برای موهای شما خوب نیست.بیشتر ما عادت داریم عطر یا ادکلن را بر روی موهای خود نیز اسپری می‌کنیم. درحالی‌که این کار درستی نیست و ممکن است به موهای ما آسیب برساند.

بسیاری از عطرها حاوی الکل هستند که در صورت استفاده مکرر باعث خشکی مو می‌شوند.

دقت داشته باشید که ما نمی‌خواهیم برای داشتن یک بوی خوب، به خودمان آسیب برسانیم. ما رایحه و بوی خوب را درکنار سلامتی می‌خواهیم.

3- از زدن عطر و ادکلن بر روی مچ دست، دستانتان را روی‌هم نکشید.

اغلب ما عادت داریم عطر را به مچ دست می‌زنیم و بعدازآن دستمان را روی آن می‌کشیم.اگر عادت دارید پس از پاشیدن رایحه، مچ دستان خود را به یکدیگر بمالید، بلافاصله این عادت را برطرف کنید.

به‌طورمعمول، عطرها ترکیبی پیچیده از نت‌های بالا، نت‌های قلب و نت‌های پایه هستند. نت‌های بالایی ظریف‌تر و سریع محو می‌شوند، درحالی‌که نت‌های پایه ماندگار هستند. اصطکاک ناشی از مالش مچ دست شما باعث افزایش تعامل عطر با روغن‌های طبیعی پوست می‌شود که درنتیجه می‌تواند عطر را خراب کند.

4- برای تست عطرهای مختلف، به بینی خود استراحت دهید.

مطمئناً همه ما به یاد داریم که برای خرید یک عطر خوب چه تلاش‌هایی که نکرده‌ایم و یا چقدر گشته‌ایم تا بتوانیم رایحه دلخواه خود را پیدا کنیم تازه اگر درنهایت موفق بوده و عطر دلخواهمان را پیداکرده باشیم.دلیلان چیزی نیست جز ازکارافتادن حس بویایی شما.

به بینی خود استراحت دهید.

هنگام آزمایش عطرهای جدید، از امتحان بیش از 3 عدد پشت سر هم خودداری کنید. مخصوصاً اگر یکی از عطرهایی که تست می‌کنید عطر فارنهایت باشد. با بوی این عطر تمام حس بویایی شما سرشار از رایحه می‌شود.

اگر تصادفاً زیاد از حد خارج شوید، بینی شما در تمایز رایحه‌ها مشکل خواهد داشت و نمی‌توانید انتخاب خوبی داشته باشید.

اما اگر می‌خواهید عطرهای زیادی را تست کنید، راهی سریع برای پاک‌سازی مجاری بینی وجود دارد.

بو کردن قهوه که اکثر فروشگاه‌های عطر دارند گزینه خوبی است. اگر قهوه نبود یک تیکه از پارچه لباس خود را که بو ندارد، جلوی بینی خود گرفته و نفس عمیق بکشید.

خوردن آب، نفس عمیق کشیدن در فضای باز، بو کشیدن خاک و راه‌های دیگری نیز وجود دارد که تأثیر قهوه را ندارند.

5-امروزه عطرها با رایحه واقعی گل‌ها تولید نمی‌شوند.

امروزه عطرها با گل‌های واقعی ساخته نمی‌شوند. به دلیل تولید انبوه عطر و عدم دسترسی به حجم بالای گیاهان، استفاده از اسانس گل واقعی باید با رایحه‌های مصنوعی جایگزین شود.

این کار یک مزیت هم دارد. استفاده از رایحه‌های مصنوعی، طول ماندگاری عطرها را بیشتر کرده است. تاریخ انقضای یک عطر با رایحه طبیعی بسیار کوتاه‌تر از یک عطر با رایحه مصنوعی است.

اگر به یاد داشته باشید، در قدیم عطری وجود داشت به نام عطر حرم که بوی گل یاس می‌داد. این عطر تقریباً از رایحه طبیعی استفاده می‌کرد. این عطر درون شیشه با در بسته بیشتر از چند ماه دوام نمی‌آورد. ولی عطرهای امروزی تا 3 سال تاریخ انقضا دارند.

6- عطر باعث تغییر روحیه شما می‌شود.

رایحه‌ها می‌توانند روحیه شما را تغییر دهند. تحقیقات نشان داده است که یک بوی مطبوع تند و شیرین سریع می‌تواند روحیه شما را بالا ببرد.

احساس خستگی می‌کنید؟ برای تقویت آرامش از عطری استفاده کنید که بوی اسطوخودوس در آن  باشد. همچنین رایحه عطرها و ادکلنهایی با نت اسطوخودوس برای بهبود خواب شبانه نیز بسیار مؤثر است.

قهوه امروز صبح شمارا بیدار نکرد و هنوز بی انرژی هستید؟ رایحه مرکبات باعث بیدار شدن حواس شما می‌شود. عطرهایی استفاده کنید که بوی مرکبات بدهند.

آیا سیگاری هستید و نمی‌خواهید بقیه متوجه این موضوع شوند؟ عطرهایی هستند که رایحه‌های چوبی دارند. مانند تام فورد عود وود. از آنها استفاده کنید و خیالتان راحت باشد.

همچنین استفاده از یک عطر خوب باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما نیز خواهد شد.

8-یک عطر ازنظر دو نفر ممکن است بوی متفاوت بدهد.

عوامل مختلفی در رایحه‌ای که از یک عطر به مشام می‌رسد مؤثر است. مثل میزان رطوبت بدن، وجود مو بر روی پوست و حتی تغییرات هورمونی

وقتی عطر استفاده می‌شود، می‌تواند با مواد شیمیایی پوست شما ترکیب شود. عرق، محیط و حتی رژیم غذایی شما می‌تواند نقش بسزایی در بوی عطر شما نسبت به دوست شما داشته باشد.

در آزمایشی که در سال 2005 بر روی بیش از 100 خانم انجام شد، مشاهده گردید که در دوران قاعدگی یا دوران حاملگی بوی عطر متفاوت‌تر است.

9-استفاده از عطر بر روی نبض‌ها، رایحه عطر و ادکلن را بهبود می‌بخشد

نکات مهم در مورد عطر بسیار است، ولی شاید مهم‌ترین آنها این موضوع رایج باشد: استفاده از عطر و ادکلن بر روی نبض استفاده از عطر بر روی نبض‌ها ریشه در فرهنگ انگلیس دارد.

اولین بار یک پزشک انگلیسی کشف کرد که ضربان نبض گردن باعث افزایش پخش بوی عطرها و ادکلن‌ها می‌شود. کم‌کم این باور بین عموم به وجود آمد که کلیه نبض‌های بدن باعث افزایش بویایی و پخش عطر می‌شود.

در ایران استفاده از عطر بخصوص عطر روغنی بر روی نبض مچ دست بسیار رایج است. علاوه بر این استفاده از عطر بر روی لباس کارایی مناسب را نداشته و ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی لباس نیز بشود.

10-عطر روی پوست خشک ماندگاری کمتری دارد

 اگر پوست خشکی دارید، عطرتان خیلی دوام نخواهد آورد. ابتدا باید از وازلین یا نوعی کرم مرطوب کننده پوست استفاده کنید و سپس عطر بزنید تا ماندگاری رایحه را طولانی‌تر کنید. 

بسیاری از لوسیون‌های پوست بدون بو در بازار وجود دارند که برای این منظور گزینه خوبی هستند.

 کرم یا لوسیون مسدود کننده است و رایحه عطر را بسیار ماندگارتر از زمانی خواهد کرد که عطر را مستقیما روی پوست خود اسپری کنید. 

گزینه دیگر این است که بلافاصله بعد از حمام، زمانی که پوست شما هنوز رطوبت دارد، عطر بزنید، زیرا رطوبت به حفظ عطر کمک می‌کند.

11-نگهداری شیشه عطر در کمد تاریک باعث افزایش طول عمر عطر می‌شود

 بهتر است عطرهای‌تان را در جای خنک، در دمای اتاق متوسط، خشک و تاریک نگهداری کنید. گرما، نور و رطوبت همگی باعث تجزیه مواد تشکیل دهنده عطر می‌شوند، بنابراین حمام بهترین مکان برای نگهداری عطر شما نیست. 

عطرهای خود را در جای خنک و تاریک مانند کمد یا حتی یخچال و به‌صورت سر و ته نگهداری کنید تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.

دنیای عطرسازی دنیایی بسیار پیچیده و بی‌انتها است که قطع به یقین نکات بسیار زیاد دیگری را می‌توان در این لیست برای عطرها قرار داد.

 ما سعی کردیم نکاتی هرچند ساده و پیش پاافتاده اما جالب و کاربردی را در این لیست قرار دهیم تا کمی بیشتر با این مایع شگفت انگیز مست کننده آشنا شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد نمایش داده شده را با دقت وارد نمایید
دیدگاه کاربران